Priester Daens | naar Louis Paul Boon | regie Walter Moeremans

'Wij moeten gin schuune woorden ên, wij moeten bufsteken ên, bufsteken!' (Edward Anseele in Priester Daens).

Op 22 december 1979 gaat Priester Daens in première, een bewerking van de roman van Louis Paul Boon. 'In een land waar de dramaturgie nog in zijn kinderschoenen staat, is het logisch dat romans al spoedig, bij gebrek aan beter, tot film, feuilleton of toneelstuk bewerkt worden.' (D. Tytgadt, Vooruit)

Een bewerking die niet zonder omwegen verliep. De opdracht werd achtereenvolgens aan drie verschillende personen toegewezen. Uiteindelijk werd het stuk gemaakt en gecreëerd door dramaturg Frans Redant en regisseur Walter Moeremans. Leuk weetje is dat Redants grootvader ooit zelf nog deel uitmaakte van Daens' 'knokploeg'. Redant bekent evenwel dat de voorstelling nog slechts weinig met het boek te maken had. Ze documenteerden zich op velerlei maniere, en bij andere auteurs. 'Zoals Cyriel Buysses Een leeuw van Vlaanderen die de bron was voor de 'Bufsteken'-speech die Edward Anseele in het stuk afsteekt. Wat dan werd overgenomen door de massa die scandeerde: 'Bufsteken, bufsteken!' Moeremans en Redant maakten Priester Daens tot een populair spektakel met fanfare, oude daensistische liederen, enzovoort. 'Van Brugge, van putje Vlaanderen kwamen ze dus met bussen die voorstelling zien.' (F. Redant*)

Zelf heeft Boontje de voorstelling niet meer gezien, maar aan zijn wens – 'Misschien dat het een weinig zijn nut kan hebben, voor wie een vergelijking wil maken met de sociale en politieke strijd van vandaag… of van morgen.' – leek de bewerking alvast wel te beantwoorden. Zowel het engagement van de voorstelling als de vertolkingen van o.a. Roger Bolders (priester Daens), Herman Coessens (Pieter Daens), Bob Van Der Veken (Charles Woeste) en Guido Van Den Berghe (Anseele) als het engagement konden op de goedkeuring van de pers rekenen:

'Met Priester Daens is het nog maar eens duidelijk wat in Vlaanderen inzake toneelschrijf- en speelkunst toch mogelijk is.(…) Wie iets van het hedendaags sociaal en politiek gekronkel wil begrijpen, kan in Priester Daens wel wat opklaring vinden; wie dacht dat het teater hier alle slagkracht verloren had, mag Priester Daens niet missen. Er is weer hoop.' (R. Arteel, Kultuurkrant)

'Geen charge, geen betoog, maar verrassend mooi en toch erg kreatief dokumentair teater.' (R. Lanckrock, De Geus van Gent)

'Naar de geëngageerde beleidslijn of filosofie van NTG toegedacht maakt deze produktie de miskleun van De Burger-Edelman weer goed.' (G. Meuleman, Het Volk)

'Ik durf wel zeggen', besluit Redant, 'dat het dankzij onze Daens is, dat Daens zo'n carrière gehad heeft met de film en dan recenter nog eens, met de musical van Frank Van Laecke.'

* Interview n.a.v. 50-jarig Jubileum NTGent