Accattone | naar Pier Paolo Pasolini | regie Johan Simons

Accattone viert de werkloosheid en het nietsdoen. Niet uit luiheid, maar omdat hij weigert zijn natuur aan banden te leggen in ruil voor een aalmoes. Als in een kruisweg zien we hoe Accattone steeds verder wegzakt.

Pasolini's Accattone (1961) schetst het leven van het subproletariaat in het naoorlogse Rome. Zonder kans op een opleiding of een job leveren de personages een aanhoudende strijd om te overleven. Precies die strijd verheft Pasolini tot poëzie. Hij vertelt zijn verhaal in de vorm van een passie, met Accattone als een anti-messias. Net als Christus staat Accattone voor een totale omkering van een traditioneel waardepatroon. Deze bijbelse dimensie maakt Pasolini voelbaar door - in contrast met de goorheid van het leven op straat - de 'hemelse' muziek van Bach te laten klinken. Voor Accattone wordt een partituur gedestilleerd uit de Bachcantates, de Johannespassie en de Mattheuspassie, live uitgevoerd door het Collegium Vocale Gent onder leiding van Philippe Herreweghe/ Christoph Siebert.

Johan Simons, regisseur en sinds juni 2015 opnieuw artistiek leider bij NTGent, heeft iets met het leven aan de zelfkant. Vanuit dat perspectief houdt hij de toeschouwer een spiegel voor en onderzoekt hij alternatieve overlevingsstrategieën. Pasolini vormt daarbij al lang een inspiratiebron. Eerder al regisseerde Simons Varkensstal naar Porcile van Pasolini. Met Jeroen Willems maakte hij de legendarische theatermonoloog Twee Stemmen, gebaseerd op teksten van Pasolini.
Deze eerste samenwerking met Philippe Herreweghe vormt een nieuw hoofdstuk het muziektheaterparcours van Johan Simons. Herreweghe is de oprichter en dirigent van het wereldberoemde Collegium Vocale Gent, dat sinds de jaren '70 geldt als een van de meest toonaangevende interpretatoren en uitvoerders van renaissancemuziek en barok.