Corona: de samenleving klapt dicht

Begin maart 2020 sloten theaters, solidair met de rest van de samenleving, de deuren. De corona-pandemie dwong cultuurhuizen te experimenteren met nieuwe vormen om zo producties tot bij het publiek te krijgen.
De tijdelijke digitale tv-zender Podium 19 en De Toots sessies op de VRT brachten optredens tot in de huiskamer. Er werd geëxperimenteerd met genres als 'teletheater' (Madame Bovary van KVS) en 'gameconcerten' (Zwangere Guy in de AB). Filmdistributeurs zetten nieuwe titels meteen online. Ook livestreaming werd een ding, van intimistische concerten tot grote balletvoorstellingen.

NTGent werd ertoe geïnspireerd de fundamentele vraag te stellen: Why Theatre? Een vraag die het voorlegde aan internationale makers. De antwoorden werden gebundeld in een boek en een online platform: Why Theatre?

IIPM en NTGent richtten School of Resistance op: een online debattenreeks dat een platform aanbiedt aan verschillende experts van over de hele wereld: kunstenaars, activisten, politici en filosofen. Hoe kunnen we de toekomst van onze planeet vormgeven, zonder terug te vallen op de ongezonde kapitalistische verhalen uit het verleden? Door technieken te gebruiken die eigen zijn aan activisme en kunst, wil School of Resistance een blauwdruk creëren voor een politiek van verzet. De afleveringen kunnen steeds achteraf worden bekeken: https://www.ntgent.be/nl/academie/school-of-resistance.

Publiq, de organisatie achter de agendasite UitinVlaanderen, hield cijfers bij: tijdens de lockdowns werden maandelijks zo'n 130 online concerten, shows, filmscreenings en expo's op de site aangekondigd. Toen in september 2021 iedereen zich verheugde op de heropening van het culturele seizoen, was dat aantal teruggedrongen tot slechts 75 culturele activiteiten gedurende het hele culturele seizoen.

Cultuurhuizen die worden gevraagd of de online cultuurbeleving dan geen blijver is, laten weten dat de heropening van de sector zo'n werklast met zich meebrengt, dat de focus daarop ligt, dat artiesten het contact met publiek verkiezen, dat de live aanwezigheid niet kan vervangen worden en dat streaming een heel eigen business is die veel extra kosten met zich meebrengen.

Sommige cultuurhuizen willen het streamen blijvend aanbieden en zien het als een kans om publiek te bereiken dat ze niet live kunnen bereiken. Zo kondigt Handelsbeurs aan het in te zetten om bijvoorbeeld ouderen, of gedetineerden aan te spreken, en willen De Munt of ITA het ook blijven doen voor een publiek dat niet tot in de zalen komt. NTGent, dat voor Yellow. The Sorrows of Belgium II van Luk Perceval experimenteerde met theatrale film, ziet in de toekomst nog gelijkaardige hybride producties mogelijk.