Jean-Pierre De Decker | artistiek directeur

Jean-Pierre De Decker (1945-2001) was film- en theaterregisseur, huisregisseur en later artistiek directeur van het NTG en stichter van het Publiekstheater Gent. Hij liet eind de jaren 1990 een nieuwe wind waaien doorheen het gezelschap en het repertoire. Met tomeloze energie lokte hij het publiek naar de schouwburg. Het Gentse theaterlandschap werd mede door zijn toedoen opnieuw in kaart gebracht.

Jean-Pierre was artistiek directeur van NTG van 1997 tot juni 2001. Hij droomde van een grote fusie binnen het Gentse theaterlandschap onder de vleugels van het NTG. Mogelijke partners waren Arca, Kopergietery en Nieuwpoorttheater. Dit alles resulteerde in wat men toen de Gentse theateroorlog noemde. Alle kleintjes keerden zich tegen die 'ene grote'… Onder zijn impuls werd uiteindelijk toch de fusie met Arca gerealiseerd. Men hoopte beide subsidies te kunnen samenvoegen maar dat idee werd niet gevolgd door de Raad van Advies en het Ministerie. Er is een voorgeschiedenis verbonden aan de samenwerking NTG/Arca. Jean‑Pierre speelde, regisseerde en was ooit zelf directeur van Arca en tientallen acteurs en regisseurs o.a. Herman Gillis en Jappe Claes. werkten in de jaren '70-'80 vaak in beide huizen.

Onder leiding vanJPDD ging het NTG in de jaren '90 een andere koers varen: het werd een open huis met een nieuw, jong gezelschap (Mieke De Groote, Elize Bundervoet, Mathias Sercu, Fabrice Delecluse en vele anderen). Ook het repertoire werd verbreed en vooral publieksvriendelijker gemaakt. Het Gentse stadstheater kreeg een nieuw elan en het publiek reageerde enthousiast. Artistiek directeur Jean-Pierre De Decker en zijn ploeg kozen voor "theater voor een publiek & publiek voor een theater" – oorbode van de naam Publiekstheater. De publieksopkomst verdubbelde en men bereikte een absoluut record van 100.000 toeschouwers.

Jean-Pierre – befaamd door onder meer zijn schitterende regies van Tsjechov - werkte in die periode eerder populistisch. Hij wou de zaal steeds bruisend vol mensen zien. Eerder reeds introduceerde hij de kerst- en familievoorstellingen met o.a. Peter Pan. Hij hield van spektakelstukken, The Rocky Horror Show was zijn laatste productie (mei 2001). Maar wat Jean-Pierre vooral deed, was op een heel intense manier een groep rond zich verzamelen en motiveren. Zo was de sfeer tijdens de dagen net voor de première van de productie Midzomernachtsdroom in 1997 onvoorstelbaar. Iedereen liep te zingen in de gangen. De stress en de werkdruk waren erg groot maar er heerste ontzettend veel werkplezier.

Jean-Pierre had grootse plannen maar kon ze niet realiseren. Hij stierf totaal onverwacht aan een hartstilstand op 3 juni 2001.