Luistervinken aan het bespreekbureau

'Mevrouw, heeft u nog twee kaartjes voor de voorstelling van donderdag?'

'Ik heb er nog drie.'

'Oei, geen twee meer?'

---

'Dag mevrouw. Ik heb een probleem. Ik heb online mijn tickets betaald met mastercard, maar jullie kunnen onmogelijk de betaling tegen vrijdag hebben want dat gaat maar op het einde van de maand van mijn rekening.'

'Mevrouw, mag ik vragen hoe lang de voorstelling duurt vanavond?'

'Tot twintig voor elf meneer.'

'Ah, en morgen ook zeker?'

---

Gisteren aan de kassa. Een jongeman vraagt met zijn theaterpasje 1 ticket voor de voorstelling. Ik neem zijn pasje aan, geef zijn klantnummer in om een ticket te boeken maar het ticketsysteem blijft even haperen, waarop de jongeman zegt: 'Ik had vroeger wel geen baard, is dat misschien het probleem?' (We hebben wel wat info over onze klanten, maar zover gaan we nog niet.)

---

Zaterdag, 17u. Een mevrouw met haar zoon aan de balie in de schouwburg: 'Excuseer juffrouw, wij hebben een heel genante vraag. Wij zijn hier nog nooit naar het theater geweest. Ik heb deze week via de website tickets gekocht en geprint en nu heb ik die gisteren nog eens goed bekeken. Ik denk dat de voorstelling misschien niet hier doorgaat. Kan dat kloppen?'

Aan deze mevrouw wil ik graag nog iets melden:

1. het was voor u de eerste keer dat u online tickets kocht en u bent erin geslaagd om effectief uw tickets te printen en niet enkel de mail met de link naar uw tickets

2. u hebt uw tickets daarna nog eens goed bekeken

3. u hebt terecht opgemerkt dat de voorstelling in Minard speelde

4. dit alles kwam u nog even, controleren bij mij aan de balie om 17u zodat u daarna nog rustig iets kon gaan eten, om zeker niet te laat te zijn

Kortom mevrouw: het was geen genante vraag en u bent bij deze mijn favoriete klant van dit seizoen. Hopelijk hebben u en uw zoon genoten van de voorstelling!

---

In NTGent Arca, bij de voorstelling Rood. 180 man staat in het café te wachten op het openen van de zaal. Een meisje komt binnen, baant zich een weg door het volk naar de kassa. Ze doet er ongeveer zeven minuten over door het vele volk. Eindelijk aangekomen vraagt ze paniekerig: 'Kan ik nog binnen of is het al begonnen?' Ik kijk langzaam naar de 180 mensen die haar omsingelen, draai mijn tong, slik vijf andere opmerkingen in en zeg rustig: 'Nee juffrouw, de voorstelling is nog niet begonnen.'