Red: The Sorrows of Belgium III: Holy War |...

Red – The Sorrows of Belgium III: Holy War, het slotstuk van de trilogie, behandelt een recent nationaal trauma: de terreuraanslagen in Zaventem en Brussel van 22 maart 2016. De daders waren teruggekeerde Syriëstrijders van terreurgroep IS. Perceval onderzoekt waarom zoveel Syriëstrijders uit Brussel kwamen. Hij bekijkt de rol en mechanismen van de propaganda die parasiteert op gevoelens van frustratie, miskenning en ongeluk. Het verhaal van de vader van een van de daders wordt geconfronteerd met dat van de slachtoffers die toevallig deel uitmaken van dit drama. Daardoor krijg je de dader ook te zien als een mens van vlees en bloed, met vele facetten. Een beeld dat haaks staat op de demonisering en ontmenselijking van de terroristen in de media.

Voor Perceval is theater een ritueel dat ons toelaat om een empathische band met personages en gebeurtenissen te creëren. Een persoonlijke confrontatie die ons laat meeleven waardoor we, hopelijk, minder zwart wit gaan denken en meer begrip tonen. Hij viseert daarmee vooral de propaganda die mensen wil manipuleren, meteen de rode draad doorheen deze trilogie.