De Verhalen

1965

Maria Stuart | naar Friedrich von Schiller | regie Georges Vitaly

De openingsvoorstelling: geen koningsdrama maar een koninginnendrama.
1967

De Horens van de Haan | tekst Fernand Crommelynck | regie Paul Anrieu

De eerste blote borst op scène, tot groot ongenoegen bij het bestuur.
1967

Mijnheer Puntila en zijn knecht Matti | naar Bertolt Brecht | regie Paul Anrieu

Brechtiaanse vervreemding, een nieuwigheid in het Vlaamse theaterlandschap.
1969

De Jongens | naar Mart Crowley | regie Jef Demedts

'Kinderen niet toegelaten.'
1970

De Menninas | regie Franz Marijnen

'Is de methode Grotowski toepasselijk op onze eigen Vlaamse dramaturgie?'
1972

De Paradijsvogels | tekst Gaston Martens | regie Jef Demedts

Vrolijk volksspel en kleurrijk totaalspektakel: vernietigende kritiek en overweldigend succes.
1975

Paard en ruiter | naar Peter Shaffer | regie Walter Eysselinck

NTG brengt Peter Shaffers moderne klassieker Equus op de planken.
1975

Mariken van Niemeghen | hertaling Bert Decorte | regie Frans Roggen

Van Oud-Nederlands mirakelspel tot 'boeiend kijkspel voor mensen van nu'
1977

De Nacht der Tribaden | naar Per Olov Enquist | regie Jean-Pierre De Decker

' De Nacht der Tribaden is geen gemakkelijk stuk en richt zich tot een rijper publiek'
1978

Escuriaal | van Michel de Ghelderode | regie Jan Devos

"Deze 'reconstructie' zoals Jan Devos zijn stuk noemt, (…) heeft een duidelijk experimenteel karakter en laat – bewust, geloven we – het publiek met de twijfels achter" (De Standaard)
1978

Sacco en Vanzetti | vertaling Frans Redant | regie Hugo Van Den Berghe

Angstpsychose velt immigranten.
1978

Emigranten | naar Slawomir Mrozek | regie Jean-Pierre De Decker

'Het gaat over de arbeider maar de arbeider komt niet kijken' - Het Volk
1979

Priester Daens | naar Louis Paul Boon | regie Walter Moeremans

'Wij moeten gin schuune woorden ên, wij moeten bufsteken ên, bufsteken!'
1981

Woyzeck | vertaling Hugo Claus | regie Ulrich Greiff

'NTG speelt Woyzeck de vernieling in.'
1981

Verkeerd | naar Martin Sherman | regie Jean-Pierre De Decker

Ik denk dat ik hield van… Ik ben zijn naam vergeten. Ik denk dat ik van hem ook hield. Je mag niet jaloers zijn. Zal ik jouw naam vergeten? (Max)
1982

Lysistrata | vertaling Hugo Claus | regie Stavros Doufexis

Make love, not war!
1984

Oom Wanja (Djadja Vanja) | van Anton Pavlovitsj Tsjechov | regie Jean-Pierre De Decker

Scènes uit het leven op het land in vier bedrijven.
1984

Dantons dood | naar Georg Büchner | tekst Hugo Claus | regie Ulrich Greiff

Levensgenieter versus asceet.
1984

De koning sterft | naar Eugène Ionesco | regie Franz Marijnen

- Koning: Koningen moesten onsterfelijk zijn. - Marguerite: ze zijn tijdelijk onsterfelijk.
1985

Blindeman | een oedipusbewerking Hugo Claus | co-regie Jean-Pierre De Decker

Een grap die kantelt in het tragische. Een Oedipusbewerking van Hugo Claus, co-geregisseerd door Jean-Pierre De Decker
1985

Peter Pan | regie Jean-Pierre De Decker

'Tranen van ontroering en een dankbaar gevoel, als had je net een film van Steven Spielberg gezien.' - De Gentenaar
1987

Koning Lear | vertaling Hugo Claus | regie Franz Marijnen

Besparingen op het cultuurbudget, de economische crisis en Shakespeare.
1987

Ubu Koning | naar Alfred Jarry | regie Jean-Pierre De Decker

'Briljant totaaltheater' (Het Volk) of 'Fletse theatrale vertoning' (Knack)?
1987

De Vrek | Molière | regie Dirk Tanghe

'De mensen om hem heen zeggen: je bent veel te passioneel, maar hijzelf kan dat niet veranderen. Ik wil dat de vrek gelijk heeft' (Dirk Tanghe)
1988

Pinokkio | regie Luk Perceval

'Het traditionele humanistische mensbeeld genadeloos in zijn hemd zetten.' - Freddy Decreus
1988

Medea | naar Euripides | regie Dirk Tanghe

Te strak, te weinig doorleefd, en daardoor zelfs 'nogal saai'
1989

Rosalie Niemand | regie Hugo Van Den Berghe

Lieve, Liliane en Rosalie
1990

Jungleboek | regie Dirk Tanghe

Dirk Tanghe regisseerde het verhaal van Mowgli. Was u een van de 64.000 toeschouwers?
1991

Het gezin van Paemel | naar Cyriel Buysse | regie Dirk Tanghe

'Van Paemel, …veel slaap is toch de manier niet om goed door de wereld te komen, dat weet gij ook wel.' (De barones)
1992

Mario ga eens opendoen, er werd gebeld | tekst Kamagurka | regie Sam Bogaerts

'Een smeuïge farce' - Fred Six, De Standaard
1993

Onder de torens | tekst Hugo Claus | regie Sam Bogaerts

De heropening van de schouwburg met Onder de torens , of 'de opstand van de klerken'
1993

Wachtend op Godot | naar Samuel Beckett | regie Sam Bogaerts

- Zijn we weg? - Ja, we zijn weg.
1993

Het Salon (I en II) | concept en regie Sam Bogaerts

'Theater is niet, theater gebeurt.' - Sam Bogaerts
1995

De Presidentes | naar Werner Schwab | regie Hugo Van den Berghe

'Genadeloos maar dom theater in Minard' - Het Volk
1995

Het Salon III | tekst en regie Eric De Volder

Werktitel Gruis - tekst en regie Eric De Volder
1996

Het Oneindige Verhaal | verhaal Michael Ende | regie Niek Kortekaas

Enkel een mensenkind kan het rijk van de fantasie en de Kleine Keizerin van de ondergang redden .
1997

Het Dispuut van Valladolid | naar J. C. Carrière | regie Victor Meuwissen

'Een neger is net nog wat meer een wild beest dan een indiaan.'
1998

Masterclass | regie Jean-Pierre De Decker

'Chris Lomme is Maria Callas'
1998

Het Onderzoek | vertaling Gerrit Kouwenaar | regie Eddy Vereycken

Publiek mee op transport gezet naar uitroeiingskamp.
1998

Peter Pan, de musical | regie Jean-Pierre De Decker

Bel de Peter Pan-lijn!
2000

Peepshow in de Alpen | tekst Markus Köbeli | regie Frans Van der Aa

Een Zwitserse billenkletser van auteur Markus Köbeli, in regie van Frans Van der Aa.
2001

Celibaat | tekst Tom Lanoye | regie Domien Van der Meiren

Heerken Andreeken is alles wat zijn voorvaderen niet waren.
2003

'Tijlland | regie Willy Thomas & Johan De Smet

Hoe een mix van goede bedoelingen en engagement, van ervaring en talent, van transversaliteit en grenzenloos enthousiasme niet meteen leidt tot een memorabele voorstelling.
2004

Saw it on television / DIDN’T UNDERSTAND | van en met Michael De Cock

Verhalen in de laadbak van een vrachtwagen maken toeschouwer lotgenoot van vluchtelingen.
2004

Op hoop van zegen / Seemannslieder | regie Christoph Marthaler

'Gedurende de lengte van een lied is alles mogelijk'
2005

De asielzoeker | naar Arnon Grunberg | regie Johan Simons

Waar de hoop het verdwijnpunt nadert, blijkt ze sterker dan ooit.
2005

Platform | naar Michel Houellebecq | regie Johan Simons

Michel Houellebecq houdt de westerse mens een dubbele spiegel voor: die van walging én geluk.
2006

Martens | concept Koen De Sutter (spel) en Bart Meuleman (regie)

'Er is een gebied, donkerder dan de gedichten van Rimbaud en Leopardi. […] Het is een gebied – ge kunt er wel zijn maar niet echt leven. Het is de politiek.'
2006

Het leven een droom | naar Calderón de la Barca | regie Johan Simons

Kan het kwaad worden onderdrukt? Hebben we het kwaad nodig hebben om ons eigen geluk te vrijwaren? En hoe zeker kunnen we zijn van dat geluk?
2006

Opening Night | naar John Cassavetes | regie Ivo van Hove

Over de eeuwige worsteling van de mens met de liefde en de strijd tegen verval en eenzaamheid.
2006

Oresteia | naar Aeschylos | regie Johan Simons

"De beschaving uit klei geboetseerd." - Knack
2006

Magna Plaza | van en met Wunderbaum

Romantiek en consumptie
2007

Maeterlinck | regie Christoph Marthaler

Een fascinatie voor een verstild en bijwijlen melancholisch oeuvre.
2007

Tien Geboden | naar Krzysztof Kieslowski | regie Johan Simons

"Geen stenen tafelen maar mededogen voor de menselijke onvolmaaktheid." - Knack
2008

Vergeten Straat | naar Louis Paul Boon | regie Johan Simons

Zijn het de mensen die moeten veranderen of moet de maatschappij anders worden?
2009

Brief aan mijn rechter | tekst George Simenon | regie Johan Simons

"Ik heb mijn vrouw vermoord, uit liefde."
2009

Gif | tekst Lot Vekemans | regie Johan Simons

Over een man en een vrouw die een kind hebben verloren, daarna zichzelf en ten slotte elkaar.
2009

Kasimir en Karoline | naar Ödön von Horváth | regie Johan Simons

Grote controverse op het festival van Avignon.
2010

Julius Caesar | tekst en regie Peter Verhelst

"Een proeve van een anatomie van de macht." - Erwin Jans
2010

Gardenia | regie Alain Platel en Frank Van Laecke

"Nostalgische bloementuin van oude heren als mooie meisjes" - Cobra
2010

Aïda* | regie Frank Van Laecke

'Dit is het automatisch antwoordapparaat van NTGent. Al onze medewerkers zijn momenteel in repetitie'
2010

Franz Woyzeck | naar Georg Büchner | regie Eric De Volder

Hem zal alles ontvallen, zijn kind, zijn lief, zijn leven.
2011

Clauskamp #3 Thyestes | o.l.v. Wunderbaum

Politieke iconen als Wilfried Martens en Willy Claes spelen Claus.
2011

Nero | tekst en regie Peter Verhelst

Keizer Wim met het sponsen broekje
2012

God van de slachting | naar Yasmina Reza | regie Jan Eelen

Verbaal sumoworstelen op hoog niveau.
2012

Candide | naar Voltaire | regie Michel Schröder

NTGent en Rote Fabrik brengen Candide van Voltaire in een regie van de Zwitser Michel Schröder
2012

Een lolita | tekst Bernard Dewulf | regie Julie van den Berghe

"Dat we kijken, vraagt ze, en dat doen we." - NRC Handelsblad
2013

Africa | tekst Oscar Van Rompay en Peter Verhelst | regie Peter Verhelst

"Oscar van Rompay in de rol van zijn leven" - De Standaard
2013

Platonov | naar Anton Tsjechov | regie Luk Perceval

"Niemand deugt in dit vriendenclubje.(...) Uitgeblust, laveloos, platvloers: het zijn nét geen karikaturen." - De Standaard
2013

Rood | naar John Logan | regie Koen de Sutter

Over de kracht van Rood.
2014

Elektra | bewerking Bernard Dewulf | regie Julie Van den Berghe

' Ik zal schreeuwen tot alle eeuwen mij horen.'
2014

We Shall Overcome. Friede Vrede Paix Peace Pax | van en met Wim Opbrouck & Ron Reuman

"Laat u meeslepen" - De Morgen
2014

AUGUSTUS ergens op de vlakte | bewerking en regie Tom Dewispelaere en Stijn Van Opstal

Als drie stadstheaters de handen in elkaar slaan…
2014

Parsifal | naar Richard Wagner | regie Peter Verhelst en Wim Opbrouck

Over afscheid, de troost van het ritueel en het belang van het kleine, persoonlijke engagement.
2014

tauberbach | regie Alain Platel

"De theaterfan die deze voorstelling mist heeft een flink gat in zijn cultuur." - Knack Focus
2014

Cyrano | bewerking Bernard Dewulf | regie Julie Van den Berghe

"In deze straffe regie van Van den Berghe wordt Cyrano aldus een tragi-komische en tenslotte melancholische poppenkast." - De Volkskrant
2014

FRONT | regie Luk Perceval

"Aan het slot past, zoals bij de Mattheuspassie in Nederlandse kerken, alleen verbijstering en stilte." - De Standaard
2015

Revue Ravage, Dood van een politicus | tekst Tom Lanoye | regie Josse De Pauw

Terwijl zijn partij snakt naar vernieuwing klampt hij angstvallig vast aan de macht…
2015

Hotel Malaria | tekst en regie Peter Verhelst

'Deze voorstelling is eigenlijk een theatergedicht, als een dans in het vagevuur.' (de Volkskrant)
2015

En avant, marche! | regie Alain Platel & Frank Van Laecke

Voorstelling van Frank Van Laecke, Steven Prengels en Alain Platel over het rijk geschakeerde muzikale landschap in Vlaanderen.
2015

Accattone | naar Pier Paolo Pasolini | regie Johan Simons

Opener van het seizoen 2015-2016 van Johan Simons met Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe en Christoph Siebert. Vittorio Cataldi, 'Accattone', Italiaans voor bedelaar, leegloper, heeft zijn gezin verlaten voor een leven aan de...
2015

Spectacular lightshows of which u don't see the effect | van en met Benny Claessens en Risto Kübar

Benny Claessens en Risto Kübar in 'het mooiste pas de deux ooit' volgens Theater Heute.
2015

In Europa | naar Geert Mak | regie Johan Simons

Meeslepende trip door het Europa van de twintigste eeuw. Regie door Johan Simons, muziek van Dick van der Harst, teksten van Geert Mak en anderen. Op scène: acteurs van NTGent en muzikanten. In de zaal: u, reiziger.
2015

Absence | concept en regie Eric Joris & Peter Verhelst

Peter Verhelst (NTGent) en Eric Joris (CREW) maken een uitdagende performance over de grens tussen aan- en afwezigheid.
2015

De Kersentuin | naar Tsjechov | regie Johan Simons

Een weduwe keert terug naar haar ouderlijk huis en wordt er geconfronteerd met herinneringen aan een ver verleden. Tsjechov in een regie van Johan Simons.
2016

Dit zijn de namen | naar Tommy Wieringa | regie Philipp Becker

Gastregisseur Philipp Becker maakt een toneelbewerking van de gelijknamige roman van Tommy Wieringa. Een man op zoek naar betekenis in het eigen leven, een groep vluchtelingen op zoek naar hun eigen menselijkheid in de grote wereld.
2016

Oogst van de wrok | naar John Steinbeck | regie Luk Perceval

Luk Perceval regisseert John Steinbecks beroemde roman 'The Grapes of Wrath'.
2016

Liefde | tekst & regie Peter Verhelst

Peter Verhelst schrijft en regisseert een stuk over het duistere verbond tussen liefde en geweld. Een vrouw neemt haar man, net terug van een militaire missie en bewezen oorlogsmisdadiger, terug in huis, uit liefde voor haar dochter.
2016

Learning how to walk | regie Benny Claessens

Benny Claessens houdt een pleidooi voor machteloosheid en de vreugde van het niet weten.
2016

Sneeuw | regie Luk Perceval

Luk Perceval bewerkt de gelijknamige roman van Nobelprijwinnaar Orhan Pamuk over liefde, politiek en religie.
2016

Die Fremden/De Vreemden | regie Johan Simons

Wij, ik en al mijn gelijken die steeds talrijker worden, vormen inderdaad het begin van een ommekeer.
2016

Kroniek | regie Florian Fischer

De jonge regisseur Florian Fischer over de wil om vergeten te worden, in een stuk met drietalige titel.
2016

Five Easy Pieces | regie Milo Rau | productie CAMPO

Met Five Easy Pieces leverde Milo Rau in 2016 een straf visitekaartje af. Hij bevestigde zijn reputatie als uitdagend theatermaker die politieke en sociale thema's frontaal aanpakt. Tijdens de repetities leerde Milo Rau Gent beter kennen en werd...
2017

We Free Kings | regie Johan Simons

Over mijmerende koningen, dansende herten, vriendschap en vrijheid.
2017

Onderworpen | regie Johan Simons en Chokri Ben Chikha

Naar de roman van Michel Houellebecq in een bewerking van Jeroen Versteele.
2017

Odysseus | regie Michael De Cock

Het theateravontuur in 24 zangen, oercanon, maar genadeloos actueel.
2018

Lam Gods | regie Milo Rau

Lam Gods , de voorstelling waarmee Milo Rau zijn eerste seizoen bij NTGent opende, is een re-enactment van het befaamde paneel van de gebroeders van Eyck voor theater en een ode aan Gent en zijn inwoners.
2018

Menuet | regie Liliane Brakema

Regisseur Liliane Brakema brengt Menuet van Louis Paul Boon op scène.
2018

Histoire(s) du théâtre I: La Reprise | regie: Milo Rau

Milo Rau introduceert met La Reprise het eerste deel van de reeks Histoire(s) du Théâtre: een performatief onderzoek naar de oudste kunstvorm van de mensheid. Rau en zijn team keren terug naar de fundamentele problemen van hun artistieke werk...
2018

De staat van de waarheid, het geloof, de schoonheid, de rechtvaardigheid | curator: Lara Staal

In een reeks avonden houdt curator Lara Staal enkele traditionele waarden tegen het licht.
2019

Uitstel première Histoire(s) du Théâtre II door visaproblemen

18 januari 2019, een maand voor de première van Histoire(s) du Théâtre II, schrapt NTGent de voorstelling. De vier Congolese acteurs kregen geen uitreisvisum naar België.
2019

Orestes in Mosul | Milo Rau

Voor hun internationaal bejubelde voorstelling 'Orestes in Mosul' trokken regisseur Milo Rau en zijn team in 2019 naar het door oorlog verwoeste Mosul, in Noord-Irak.
2019

Familie | Milo Rau

Dit eerste deel van Rau's Trilogie van het Private leven vertelt het verhaal van een gezin uit Calais dat uit het leven stapte.
2019

Black : The Sorrows of Belgium I: Congo | regie: Luk Perceval

In de trilogie The Sorrows of Belgium, bestaande uit de nationale driekleur Black/ Yellow/ Red, zoomt regisseur Luk Perceval in op drie donkere passages uit de Belgische geschiedenis. In het seizoen 18'-19', respectievelijk: de exploitatie van...
2019

De Living | regie: Ersan Mondtag

In een visueel verbluffend en woordenloze voorstelling, verbeeldt 'De Living' het laatste uur van een vrouw.
2019

Wie is bang? | regie: Koen De Sutter

Els Dottermans en Han Kerckhoffs, ook in het echte leven een stel, spelen een oud acteurskoppel dat na jaren de balans opmaakt van hun liefde voor elkaar en het vak. Een scherpe bewerking van auteur Tom Lanoye.
2019

Rijgen | Regie: Sarah Moeremans

Regisseur Sarah Moeremans en dramaturg Joachim Robbrecht gaan aan de slag met Arthur Schnitzlers klassieker.
2019

Anatomie van pijn | regie: Lies Pauwels

Regisseur Lies Pauwels maakt een voorstelling over een leven met pijn en pijn in het leven.
2019

The New Gospel | regie: Milo Rau

Welke boodschap zou Jezus verkondigen als hij vandaag zou leven? Wie zouden zijn apostelen zijn? Met The New Gospel, verkozen tot Documentaire van het Jaar in Zwitserland, keren Milo Rau en zijn team terug naar de oorsprong van het evangelie.
2019

Histoire(s) du théâtre II | regie: Faustin Linyekula

De wereldbefaamde Congolese choreograaf en regisseur Faustin Linyekula maakt op uitnodiging van NTGent een voorstelling over een sleutelmoment in de geschiedenis van de Congolese dans.
2020

Her(e) | regie: Dalilla Hermans

Dalilla Hermans maakt haar theaterdebuut bij NTGent, en put daarvoor uit de gedeelde ervaringen van zwarte vrouwen in Vlaanderen.
2020

Just asking | Peter Seynaeve & Oscar Van Rompay

Oscar Van Rompay speelt een bewerking van Padgett Powels boek The interrogative mood.
2021

Gardenia tien jaar later | regie: Alain Platel en Frank Van Laecke

In de zomer van 2021, een jaar later dan gepland door de coronapandemie, tekenden de spelers van Gardenia voor een reünie: 'Gardenia, 10 jaar later'.
2021

Yellow - The Sorrows of Belgium II: REX | regie: Luk Perceval

In de trilogie The Sorrows of Belgium I: Congo verkent Luk Perceval enkele donkere bladzijden uit de vaderlandse geschiedenis.
2021

KillJoy Quiz | regie: Luanda Casella

In KillJoy Quiz gebruikt de Braziliaanse schrijver en performer Luanda Casella de ludieke vorm van een televisiequiz voor een pittiger denkoefening.
2021

Grief and beauty | regie: Milo Rau

Met 'Grief & Beauty' maken Milo Rau en zijn team het tweede deel van zijn Trilogie van het Private Leven, na 'Familie'.
2021

Het Narrenschip | regie: Monster Truck

De Berlijnse performancegroep Monster Truck en het inclusieve dansensemble Platform-K vertellen het verhaal van een samenleving die zichzelf verandert in een idioot.
2021

Liebestod The smell of blood does not leave my eyes - Histoire du théâtre III

De wereldberoemde Spaanse performance-artieste Angélica Liddell creëerde 'Liebestod' op uitnodiging van NTGent.
2021

Dissident | Lara Staal

Vijf jongeren die op school bekendstaan als 'probleemgeval' onderwijzen het publiek.
2021

Spiegelfestival Dissident

Vijf scholen werkten onder begeleiding van een theaterdocent rond het materiaal van Lara Staals voorstelling Dissident.
2022

Red: The Sorrows of Belgium III: Holy War | regie: Luk Perceval

In de trilogie 'The Sorrows of Belgium I: Congo' onderzoekt Luk Perceval enkele donkere bladzijden uit de vaderlandse geschiedenis. In Red behandelt hij een recent nationaal trauma: de terreuraanslagen in Zaventem en Brussel van 22 maart 2016.
2022

Us, (k)now | regie: Dalilla Hermans

Na haar theaterdebuut met Her(e) waarin ze naar de ervaring van zwarte vrouwen in Vlaanderen peilt, onderzoekt regisseur Dalilla Hermans de ervaring van jonge zwarte meisjes in Vlaanderen.
2022

​Solipsists

Solipsists is de eerste voorstelling van het jonge gezelschap Werktoneel bij NTGent, van wie regisseur Jesse Vandamme de komende jaren een traject zal afleggen bij NTGent.